آشنایی با جنگنده MIG-23
بازديد : مرتبه
تاريخ : پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:آشنایی با جنگنده میگ-23,mig-23,جنگنده,هواپیما,

 

 میگ 23 با نام روسی Микоян и Гуревич МиГ-23 ساخت کمپانی میکویان گروییچ  جنگنده بال متغیر ایی است که در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.

برسی ها نشان میدهد که جنگنده متعلق به نسل سوم هواپیماهای جنگنده است،جنگنده ایی که در طول با جنگنده تولید شده  پیر وکهنه کار روسیه یعنی میگ-25 فاکس بت مشابه است

میگ-23 اولین جنگنده تولید شده در روسیه بود که مجهز به رادار های look-down/shoot-down بود.

همچنین مجهز به سیستم BVR (شلیک موشک ها در فراتر از دید بصری)

میگ-23 اولین جنگنده ایی بود از خانواده میگ که دارای ورودی های هوای مسطح در کنار بدنه هواپیما بود. تولید جنگنده قدرتمند میگ-23 در سال 1970 شروع شد و بیش از 5000 فروند از این جنگنده ساخته شد. امروزه میگ-23  به صورت محدود در خدمت مشتریانی است که این هواپیما به آنها صادر شده  است.

 میگ 23 flogger برای سرنگونی اهداف فرا دید طراحی شده بود. برای دست یابی به این قابلیت میگ 23 با رادار Sapher-23  که در باند فرکانسکار میکرد متناسب شد. رادار سافیر-23  یک رادار چند حالته molti MODE  بود که ناتو  آن را با نام High Lark می شناخت.

میگ-21 ( یا همان میگ 23 قبلی) با نام ناتوی Fishbed  جنگنده ایی چابک و سریع بود اما به علت برد محدود عملیاتی و همچنین به دلیل عدم حمل متنوع تسلیحات و توانایی حمل موشک های هوابه هوای کوتاه برد و برد رادار کم (جوابگوی) عصر خود تا حدی نبود.میگ 23 سنگین تر نیرومند تر و از لحاظ کمبود های میگ 21 تا حدی جبران شده بود. بی شک میتوان میگ 23 را از رقبای فانتوم اف-4  امریکایی( رقیب غربی) دانست.
رادار Saphir-23 برد جستجوی 70 کیلومتر و برد رهگیری 55 کیلومتری را در حیطه تصرف خود داشت. به هر حال رادار آمادگی برای  داشتن مشکلات فروان را نیز داشت!!محدوده های آشکار سازی غیر قابل پیش بینی بودند و  تغییرات زیاد بود به طوری که در یک دستگاه  5 کیلومتر و در بعضی دیگر 40 کیلومتر میشد!! سیستم خنک کننده مایع  در رادار بعد از 2 سال از کار باز می ماند و یخ می بست !

زمانی که رادار  یک هدف را آشکار سازی میکرد نمی توانست هدف را بر روی اسکوپ نمایش دهد اما در عوض نمایشگر سربالای جدید تصویر رادار را خلق می کرد.میگ 23 اولین هواپیمای جنگنده ایی بود که سیستم  جستجو و رهگیری مادون قرمزIRST    را  در شوری کار می برد چیزی که سرانجام همه جنگنده های روسی به آن مجهز شدند و اساس استراتژی رزم هوایی روسیه شد.


سیستم جستجو و رهگیری مادون قرمز TP-23M و رادار ساخته شده یک سیستم آشکار ساز سهمگین و قوی را برای رهگیری در همه ارتفاعات فراهم میکرد. آشکار شازی (اهداف) در هر زمان از روز و هر گونه شرایط آب و هوایی.

اتصال اطلاعات فرمان هدایت زمینی برای راهنمایی هواپیما به روی هدف با سیستم فرمان رادیویی Lazur که در میگ-23 بکار رفته فراهم شده است. تجهیزات جهت یابی (ناوبری) با سیستم جهت یاب رادیویی ACR-19  ترکیب شده است. ارتفاع سنج RV-5R  , MPR-56P  دریافت کننده نشانگر و  سیستم ناوبر بری پرواز  Polyot-1 . RSBN-6S  سیستم ناوبری فرود کوتاه برد.

تجهیزات رادیویی شامل رادیوی R-862 VHF/UHF  / ترانسپوندر (گیرنده رادیویی که به صورت اتوماتیک جواب میدهد) S0-69  /SPO-15  رادار دریافت خطر Beryoza و سیستم تشخیص دوست از دشمنSRZO-2M  پارول.سطح فوقانی بدنه هواپیما را  با خانه هایی از اقدام متقابل های  پسیو BVP-50-60 به جهت  گمراه کننده های Chaff و مادون قرمز   برای خنثی سازی موشک های هوا به هوا بار گذاری شده است.

میگ 23 یک زمان صلح داشت و یک حالت زمان جنگ برای سیستم IFF  که مشکلات بازشناسی را در رویارویی با جنگنده های امریکایی در طی جنگ ویتنام بر طرف میکرد. جنگنده جدید به یک سنسونر جدید موسوم به  S-23  مجهز شده بود که به میگ 23  توانایی شلیک موشک های BVR  را میداد.

یکی از نکاتی که بسیار مورد توجه بود نحوه نشت و برخاست جنگنده بود. جت های شوروی عموما نیاز به طول باند زیاد داشتند در این طرح در خواست شده بود( از طرف نیروی هوایی) که جنگنده در حال برسی و ساخت به طول باند کمی احتیاج داشته باشد.

در میگ 23 سرعت سطح پایین و هاندلینگ ( کنترل) بهبود داده شده بود. با این بهبود ها این اجازه به Mikoyan داده شد تا بر روی این دو تغییرات کار کند:

1-     بالا کشیدن جت ها به وسیله اضافه کردن یک جز سازنده بالاکشنده

2-     تغییر هندسی باله ها

که هر دوی اینها توسط TsAGI توسعه و پیشرفت داده شد. نمونه اولیه از جنگنده میگ 23 بنام 23-01 نامیده شد که این مدل به میگ 23 PD  نیز معروف است چون در واقع یک نمونه اکتشافی شناسایی  مشابه با میگ 21 بود که البته دو موتور جت  در کنار بدنه اش داشت. اما بعد ها به طور وضوح اشکار شد که ترکیب ساخت این جنگنده رضایت بخش نیست  چون سنگین موتور ها در حین پرواز غیر قابل استفاده و ناکارامد میشد. نموئنه دوم صنعتی از میگ 23 بنام 23-11   شناخته شد. مشخص شد که داشتن باله های متغیر هندسی با زاویه های 16` 45 و 72 درجه ( در پرواز و مشکلات بوجود امده) باعث امید بیشتری میشود.

اولین پرواز 23-11  در دهم ژوئن 1967 انجام شد. قرار شد که در آینده نمونه های بیشتری تولید شود تا مورد پرواز و سیستم های انها آزمایشاتی صورت بگیرد.مشخص شد که همه نمونه ها از موتور توربو جت Tumansky R-27-300   با قدرت رانش 7850 کیلوگرم را خواهند داشت. با این تفاسیر رشته تولید میگ 23  از دسامبر 1967 آغاز شد.جنرال داینامیکز اف-111 و فانتوم اف-4 از اصلی ترین و مهمترین جنگنده های غربی بودند که بر روی میگ-23 تاثیر بسزایی داشتند.

به هر حال روس ها یک جرقه قوی میخواستند! یک جنگنده تک موتوره  که در هر لحظه بخواهد تا چابکی اش را به حداکثر برساند.میگ-23 و اف-111 جنگنده های هم عصر بوند و در یک زمان طراحی شدند. اما اف-111 سنگین تر بود وهمین وزن زیادش آن را به سمت رول Role  یا نقش یک هواپیمای دفاع هوایی برد و عملا  از نقش یک هواپیمای جنگنده بازماند.اما همه طرح های میگ 23  به اندازه کافی نقششان را در توانایی  یک نبرد هوایی ( داگ فایت) با دشمن حفظ کردند.

نیروی هوایی امریکا یک سری کم از جنگنده میگ 23 با نام YF-113G  طراحی رسمی کرد.

 نمونه‌های تولیدی :

Ye-231 ("Flogger-A")

MiG-23 ("Flogger-A")

MiG-23S ("Flogger-A")

MiG-23SM ("Flogger-A")

MiG-23M ("Flogger-B")

MiG-23MF ("Flogger-B")

MiG-23U ("Flogger-C")

MiG-23UB ("Flogger-C")

MiG-23MP ("Flogger-E")

MiG-23MS ("Flogger-E")

MiG-23P ("Flogger-G")

MiG-23bis ("Flogger-G")

MiG-23MLA ('Flogger-G)

 هواپيماهاي مشابه:       

MiG-27 Flogger D

Tornado

Su-24 Fencer

 

منابع: www.wikimedia.org   و   www. militaryparsi.ir

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +